Kennisbank Publicaties Samen leren en verbeteren in verpleeghuizen, de ontwikkeling van een interprofessionele leer- en werkcultuur

In een recente publicatie belichten de auteurs de opbouw van een interprofessionele leer- en werkcultuur binnen verpleeghuizen. Met de steun van coaches namen teams van behandelaren, verpleegkundigen, verzorgenden en assistenten zelf het voortouw om hun samenwerking en gezamenlijk leerproces te versterken. Dit leidde tot 21 concrete acties, die elk een waardevolle bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van interprofessionele samenwerking in verpleeghuizen. IQ Health onderzoeker dr. Getty Huisman-de Waal was betrokken bij het onderzoek en medeauteur van deze publicatie.

In een gezamenlijke inspanning hebben elf teams uit zes verschillende verpleeghuizen gewerkt aan het ontwikkelen van een interprofessionele leer- en werkcultuur. De 21 acties die zijn toegepast in de praktijk zijn onder te verdelen in twee categorieën. Zo bleek dat het noodzakelijk is om elkaar eerst goed te leren kennen of gezamenlijk te werken aan thema’s zoals persoonsgerichte zorg om een interprofessionele samenwerking te bewerkstelligen. De werkomgeving was afhankelijk van de keuze die de teams maakten. Zo is de samenwerking op een geriatrische revalidatieafdeling intensiever vanwege de noodzaak om snel doelen te bepalen en cliënten te behandelen. Dit snelle proces bevordert ook het vinden van collega’s in de samenwerking, wat essentieel is voor een effectief interprofessioneel team. Tegelijkertijd blijken ook fysieke factoren, zoals de afstand tussen behandelaren en zorgmedewerkers binnen een gebouw, van invloed te zijn op de samenwerking. Wanneer behandelaren verder weg zitten, kost het meer moeite om elkaar te leren kennen en efficiënt samen te werken. In dergelijke gevallen moeten teams extra tijd en energie steken in het opbouwen van relaties, het begrijpen van verantwoordelijkheden, taken en elkaars kwaliteiten. Dit deden de teams door middel van het maken van vlogs, maar ook door bijvoorbeeld bij elkaar binnen te lopen op kantoor of op de afdeling of door gezamenlijk koffie te drinken. Deze bevindingen tonen het belang van maatwerk in de aanpak van interprofessionele samenwerking in verpleeghuizen. De teams die hierin slagen, creëren een cultuur waarin samen leren en samenwerken de norm is, met positieve effecten op zowel de persoonsgerichte zorg en werktevredenheid.

 

Lees de volledige publicatie van het EVIDENCE 2.0 project via: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39306357/

Voor meer informatie over het EVIDENCE 2.0 project: https://www.han.nl/projecten/2020/evidence-2.0/